Top
 

Hoeveelheden

 / Tips & trucks  / Hoeveelheden
28 dec

Hoeveelheden

In mijn recepten noem ik nauwelijks hoeveelheden. De reden is simpel. Vaak koken we in mijn workshops voor rond de 25 personen. Dit doen we in kleine groepjes van 3 a 4 personen die elk een gerecht op tafel zetten. De hoeveelheden zijn dus niet afhankelijk van het aantal personen en het aantal geserveerde gerechten.

Toch lukt het met een paar simpele regels om tekorten en restanten te vermijden. Een klein deel is gebaseerd op gevoel of intuïtie, het lukt me niet dit goed over te brengen, dit moet je door ervaring ontwikkelen. Een paar vuistregels die je hierbij kunnen helpen zijn bijvoorbeeld:

  • Mannen eten meer dan vrouwen
  • Volwassenen eten meer dan kinderen
  • Senioren (50+) eten minder dan volwassenen
  • Bij koud weer eet men meer dan bij warm weer
  • Bij warm weer drinkt men meer en eet men minder
  • Als eten goed smaakt eet men meer

Het meeste laat ik echter afhangen van onderstaande regels:

Per dag eet een gemiddeld persoon zo’n 1200 gram. Voor de warme maaltijd ga ik vrijwel altijd uit van 700 gram per persoon. Hierbij kijk ik naar bovenstaande factoren en bepaal ik of ik iets meer of iets minder doe.

Die 700 gram zijn grofweg als volgt opgebouwd:

  • Koolhydraten, zetmeelproducten, 225 gram, 4 a 5 opscheplepels. Staan er geen aardappels op tafel maar pasta of rijst dan reken ik 80 gram  per persoon (droog gewogen)
  • Eiwitten, vlees, vis of vleesvervangers. Hiervan is 125 gram per dag voldoende. Vaak serveer ik tussen de 150 en 200 gram per persoon.
  • Groenten, 275 gram per dag, zo’n 4 a 5 opscheplepels.
  • Als ik echt bang ben voor tekorten dan zorg ik dat ik iets achter de hand heb dat houdbaar is en toch heel snel klaar is. Marshmallowtaart bijvoorbeeld. Heb ik echt een verkeerde inschatting gemaakt en kom ik serieus tekort dan is dat een prima redding. Gezond is hij niet maar machtig …. hij staat als een huis en iedereen raakt gegarandeerd meer dan verzadigd.

 

No Comments

Leave a Reply